Stayhard - Vintage vs Secondhand
Ostoskori
Vintage By Stayhard

Vintage vs Secondhand


On erittäin harmillista, kun tarvitsee hieman inspiraatiota ja näkee postauksen, josta pitää, tarkistaa tuotetägin ja siinä lukee #vintage. No, miten tuotteen saa hankittua? Alla on pikaoppaamme sinulle, joka haluat hieman suoremman reitin kohti seuraavaa vintagelöytöäsi.

- Mitä eroa on vintagella ja secondhandilla?

Monet vintage-tuotteet ovat secondhandia, mutta vintage on kaukana secondhand-tuotteista. Secondhand-vaate on käytetty, ja se voi olla uusi tai vanha. Vintagen määritelmä on yleensä se, että vaatteen on oltava vähintään 20 vuotta vanha ja hyvässä kunnossa. Koska vintage on kasvattanut suosiotaan viime vuosina, on vaatteen kunnolla pienempi merkitys, jotta sitä saadaan kutsua vintageksi. Sen sijaan vaatteen kunnon määrittelemiseksi ja hinnoittelun perusteeksi käytetään eräänlaista luokitusjärjestelmää.

Tässä on kätevä muistilista yleisimmille termeille:

- DS – Dead Stock. Tämä tarkoittaa, että tuote on täysin käyttämätön ja usein alkuperäispakkauksessaan. DS tarkoittaa myös, että tuotetta on rajoitettu määrä tai vaatteiden valmistaja on lopettanut toimintansa, eikä tuotetta enää valmisteta.

- MINT – tarkoittaa, että tuote on täysin virheetön ja erinomaisessa kunnossa ilman merkintää.

- VNDS/VNMC – Very near Dead Stock/Very Near Mint Condition. Tämä tarkoittaa yleensä sitä, että vaate on mahdollisimman lähellä vastaavaa uutta tuotetta olematta kuitenkaan uusi. Vaatetta on ehkä kokeiltu tai käytetty erittäin varovasti.

- C1 - C10 – on luultavasti yleisin tapa kuvata vintage-tuotteen kuntoa. C on lyhenne sanasta Condition – C10 on täydellinen kunto ja C1 on käyttökelvoton kunto.


Miten tunnistan onko vaate vintagea vai secondhandia?

Vintagen ajankohdan määrittämisestä on tullut entistä vaikeampaa, koska monet suuret muotitoimijat valmistavat vanhoilta näyttäviä uusia vaatteita.

Helppo keino ottaa selville onko vaate oikea vintagevaate, eikä uutta tuotantoa, on tarkistaa niskassa oleva lappu. Mikäli et tunnista tuotemerkkiä tai valmistajaa, on todennäköistä, että kyseessä on vanhempi vaate. Siihen vaaditaan jonkin verran tietoa nykyisestä valmistajasta. Joskus se on tuotemerkki, jonka tunnistat, vaikka logo näyttää erilaiselta. Se voi olla myös merkki siitä, että kyseessä on vanhempi vaate. Monet muotiyritykset ja merkit kehittävät usein logonsa sopimaan vallitsevaan tyyliin ja aikaan (googleta 80-luvun tunnettuja logoja, jotta näet kuinka erilainen logo voi olla).

Toinen tarkistettava yksityiskohta on vaatteen valmistuspaikka. Riippuen siitä, onko tuotemerkki peräisin esimerkiksi USA:sta tai Euroopasta, suurin osa amerikkalaisille tuotemerkeille valmistetuista tuotteista valmistettiin USA:ssa ja ympäröivillä alueilla (Kanada, Meksiko tai muut Etelä- ja Keski-Amerikan maat), ja Euroopassa valmistettiin tuotteet eurooppalaisille tuotemerkeille. Huomioi, että Eurooppa aloitti tuotantonsa siirtämisen Aasiaan 80-luvun puolivälissä, ja USA seurasi sitä 90-luvulla.

Arkityyli Laadukkaista materiaaleista valmistetut paitatakit luovat huolitellun ja rennon ilmeen. Materiaaleja ovat esim. pellava, vakosametti, harjattu villa tai pehmeä mokka. Yhdistä mielellään sileisiin housuihin ja pooloon tai yksiväriseen kauluspaitaan. Tämän segmentin vahvoja merkkejä ovat mm. Wood Wood ja Legends.

Shoppaile Vintage By Stayhard