Stayhard - Terrace Fashion
Ostoskori
TERRACE FASHION

Katsomosta kadulle


Mitä on casuals-muoti? Ja miksi se yhdistetään huliganismiin? Täällä kerromme, missä ja miten englantilaisten jalkapallokatsomoiden tyyli siirtyi kaduille Terrace Fashionin muodossa.


Mitä on casuals-muoti? Nykyään Terrace-muodiksi kutsuttava designer-tyyli sai alkunsa 70-luvun lopulla, kun Liverpool-nuoret ryhtyivät pukeutumaan muista jalkapallofaneista poiketen Peter Storm -takkeihin, suoriin farkkuihin ja adidas-kenkiin. Sanotaan, että juuri Liverpool FC:n fanit ryhtyivät ensimmäisinä pukeutumaan kansainvälisiin merkkeihin, jotka he löysivät seuratessaan joukkuettaan vieraspeleihin eripuolille Eurooppaa. Toki tiedetään, että samantapainen ilmiö havaittiin samaan aikaan myös Manchesterissa.


Mitkä merkit yhdistetään casuals-kulttuuriin? Casuals-kulttuuri on kehittynyt huliganismin hallitsemasta jalkapallofanatismista. Alakulttuuri alkoi Englannissa varhain 80-luvulla, kun huligaanit ryhtyivät pukeutumaan designer-vaatteisiin, kuten Stone Island, CP Company, Sergio Tacchini, Fred Perry ja Lyle & Scott. Seuraväreihin pukeutuminen lopetettiin poliisin huomion välttämiseksi, vastustajan kannattajaryhmiin soluttautumiseksi ja pubien sisäänpääsyn estämisen ehkäisemiseksi.

90-luvulla alkuperämerkit, kuten Sergio Tacchini ja Fila, tekivät tilaa tuotemerkeille Stone Island ja CP Company, joista tuli keskeisiä koko casuals-tyylille. Myös luksusmerkit, kuten Prada, Burberry, Aquascutum ja Gucci, näkyivät yhä useammin katsomoissa. Joka lauantai käytiin kolme ottelua: yksi kentällä, yksi parkkipaikalla (tai useimmiten jossain hieman sivummalla) ja yksi katsomossa. Enää ei riittänyt, että oli osa äänekkäintä ryhmää, vaan nyt piti myös pukeutua parhaiten.

Pröystäilevää kautta ei onneksi kestänyt ikuisesti. Sitä mukaa kuin tuotemerkit rantautuivat Isoon-Britanniaan ja internet toi aarteet kaikkien ulottuville, suurin hysteria ja ”oikean” tuotemerkin painoarvo vähenivät.

Nykyään kaikki casualsit eivät ole enää omistautuneita huurteisille Guinnesseille ja kajahtaville iskuille. Monille kyse on muodista ja musiikista. Pinnan alla piilee enemmän kuin vain Stone Island -logoja ja nyrkiniskuja. Totuus on, että Terrace-muoti on vaikuttanut muuhun muotiin enemmän kuin monet ehkä edes tietävät.

Terrace-muoti on siirtynyt katsomoista yleiseen käyttöön. Aiemmin huliganismiin yhdistetyt merkit ovat onnistuneet karistamaan negatiiviset mielleyhtymät ja ovat nyt helpommin lähestyttäviä. Tämä johtuu osin siitä, että casuals-look on irrotettu jalkapallojuuriltaan ja siitä on tullut muotitietoisten miesten elämäntapa.


Mikä on tärkeintä englantilaisessa katsomomuodissa?
Vannoutuneen Terrace-wear-tuntijan vaatekaappi on täynnä arvokkaita päällysvaatteita, teknisiä takkeja ja harvinaisia tennareita. Tyyli voidaan jakaa seitsemään pääkategoriaan. Tästä näet avainvaatteet, joiden avulla luot tyylin.



MAC – englantilainen slangisana, joka tarkoittaa Macintosh-merkin suosituksi tekemiä trenssejä ja sadetakkeja. Tarkoittaa useimmiten trenssiä, jossa on tavallinen, niin kutsuttu ”Car Coat” -kaulus.

80-luvulla casualsit ryhtyivät käyttämään luksusmerkkejä, kuten Burberryä ja Aquascutumia. Kummatkin tuotemerkit tunnetaan muutamien maailman parhaiden päällysvaatteiden valmistajina. Ei kestänyt kauan ennen kuin jalkapallokatsomot täyttyivät beigenvärisistä, polvipituisista takeista. Viime vuosina olemme nähneet enemmän teknisiä päällysvaatteita, mutta Macit ovat edelleen yksi avainvaatteista.


Hupullinen takki Luoteis-Englantia pidetään edelleen katsomomuodin sydämenä. Sateiset ja päällystakkeja rakastavat kaupungit, kuten Manchester ja Liverpool, joissa casuals-ilmiö syntyi, ovat tehneet hupullisista anorakeista ja takeista (cagoules) mittaamattoman suosittuja.

Terrace-muodissa on kyse kahdesta asiasta: kuka pukeutuu parhaiten ja kuka onnistuu suojautumaan sateelta ja tuulelta katsomossa pelien aikana. Tämän myötä korkealaatuiset, arvokkaat ja tekniset takit ovat vallanneet tyylin. Merkit, kuten Stone Island CP Company, ovat vakiotavaraa, mutta myös purjehdus- ja outdoor-merkit, kuten Henry Lloyd, Fjällräven ja Paul & Shark, näkyvät katsomoissa.


Treenitakki Treenitakit hallitsivat casuals-vaatekaappeja ennen Aquascutumin trenssejä tai CP Companyn google-takkeja. Peleissä nähdään nykyäänkin paljon klassisia treenitakkeja. Treenitakki vakiinnutti paikkansa fanien pukeutumisessa 70-luvun lopulla, kun englantilaiset kannattajat seurasivat joukkueitaan Eurooppa-peleihin. Italialaiset merkit, kuten Sergio Tacchini, Ellesse ja Fila, viimeistelivät tyylin. Takeista tehtiin kaatuilevien kannattajien statussymboleja, sillä niitä ei saanut siihen aikaan Isosta-Britanniasta.


Farkut Suorat farkut ovat olleet suosituimmat housut varhaisista Liverpool-päivistä alkaen ja ovat nykyäänkin keskeinen osa casual-tyyliä.

Aluksi vallalla olivat keskisiniset kivipestyt farkut, mielellään Emporio Armani -merkkiset, yhdistettynä arvokkaaseen takkiin ja tyylikkäisiin tennareihin.

Nykyisten suurten valikoimien aikana näemme enemmän raskasta raakadenimiä erikoistuotemerkeiltä, kuten esim. Edwin ja Nudie.


Kaulahuivi Kätevä asuste, joka sekä lämmittää että peittää kasvot pelin jälkeen tilanteen niin vaatiessa. Oman joukkueen värejä toistavat fanikaulahuivit ovat useimpien otteluissa kävijöiden suosituin valinta. Casuals-piireissä vallalla ovat sen sijaan klassiset ja ylelliset merkit sekä erilaiset ruudut ja tartaanit.


Lippis Aluksi casualsit käyttivät syvälle päähän vedettyä lippistä, jotta heitä ei tunnistettaisi valvontakameroiden kuvista. Lippis on vielä nykyäänkin olennainen osa Terrace-lookia. Suosituimpia ovat klassiset merkit, kuten Burberry, Polo Ralph Lauren ja Lacoste.

See all caps


Tennarit Terrace-muoti koostuu, ainakin 50 prosenttisesti, tennareista. Suurin statussymboli lienee pari vaikeasti saavutettavia tennareita, joita on valmistettu rajoitettu erä. Reebok Classicit ovat tusinatavaraa, kun taas adidas hallitsee ja muodostaa katsomomuodin perustan.

80- ja 90-luvuilla monet fanit matkustivat Saksaan ja muihin Euroopan maihin löytääkseen itselleen tennarit, joita ei saanut Isosta-Britanniasta. Tämä vain, jotta he erottuisivat katsomosta.
Tennarinörttiydessä on lähes poikkeuksetta kyse erilaisten tuntemattomien adidas-mallien keräilemisestä erotukseksi tennarihysteriasta, jossa keskitytään amerikkalaisiin koripallomalleihin. .

See all sneakers