Emanuel Karlsten - Missä kaikki miesvaikuttajat ovat? | Stayhard
Ostoskori

Missä kaikki miesvaikuttajat ovat?

Kronikka: Emanuel Karlsten
Kuva: Martin Ridne


MAAILMAA OHJAAVAT vaikuttajat, mutta miksi miesvaikuttajia on niin vähän? Mietin sitä tätä tekstiä kirjoittaessani. Saamme vaikutteita pukeutumiseemme ja omaan elämäämme yhä enemmän ja enemmän niiltä, joita seuraamme Instagramissa ja YouTubessa. Kutsumme heitä ”vaikuttajiksi”, koska meillä ei ole parempaa nimitystä. Vaikka oikeastaanhan he eivät ole... mitään? He ovat tavallisia ihmisiä, jotka eivät ole minkään alan erikoisosaajia, mutta joista on tullut niin mielenkiintoisia, uskottavia tai hauskoja, että meidän tulee seurata heitä ja saada heidän päivityksensä. Mutta harvat heistä ovat miehiä.

NAISIA ON vaikka kuinka paljon. Merkittävin on Therese Lindgren, jonka Instagram-tili (n. 800 000 seuraajaa) ja YouTube-kanava (550 000 tilaajaa) ovat täysin ylivertaisia 18–30-vuotiaiden naisten keskuudessa. Isabella Löwengrip, Angelica Blick, Janni Delér – listaa voi jatkaa loputtomiin. Kun he kirjoittavat tietystä vaatteesta, se myydään loppuun saman tien, ja kun he kertovat trendistä, se saa koko ostoskeskuksen muuttamaan fokustaan. Entä miehet?

ON OUTOA, että miehillä tuntuu aina olevan tarve piiloutua jonkin muun tekijän taakse. On tuskin ketään miestä, joka onnistuu vaikuttamaan vain olemalla oma itsensä. Vaikuttaa siltä, että aina tarvitaan jokin aktiviteetti. On paljon miehiä, jotka ovat hyviä jossakin, ja jotka löytyvät myös internetistä. Artisteja, ammattilaisjalkapalloilijoita tai gamer-pelaajia. Avicii, Zlatan tai Pewdiepie. Tai muutama vähemmän tunnettu: Maher Zain, Skilltwins ja Fazeteeqo.

JOS MIEHET LUOVAT tilin nettiin, se tehdään jonkin muun syyn varjolla. On esimerkiksi olemassa paljon erilaisia toimitettuja tilejä. Tilejä, joille kootaan ja joilla julkaistaan tiettyyn aiheeseen liittyviä kuvia. Huumoritilejä, kuten Ellentv tai Cohmedy, tai kauneustilejä, kuten Tattoos_of_instagram tai Men with class. Kaikilla näillä tileillä on miljoonia seuraajia, mutta julkaisija on lähes anonyymi. Men with class tekee fantastisia miestenmuotijulkaisuja ja on rakentanut fiksun business-mallin, jossa suosituimmat ”päivän asu” -valokuvat myydään läheisessä myymälässä. Tälläkään tilillä ei ole selkeää julkaisijaa.

MEILLÄ ON MUUTAMA miespuolinen muotibloggaaja, jotka ovat pyrkineet tuomaan esille sekä itseään että läsnäoloaan Instagramissa, mutta onko se todella parasta, mitä meillä on? Tämä on hieman surumielistä ja kertoo kenties jotakin miesihanteista ja itsekuvasta. Eikö olisi hauska seurata miehiä, jotka uskaltaisivat puhua arjen haasteista, vartalo-ongelmista, ihmissuhdekiemuroista tai TV-peliriippuvuudesta?

TAI päinvastoin, voisimme kokea sen myös naurettavaksi. Tämä ehkä selittää, miksi voimakkaimmin kasvava miesvaikuttajien ryhmä juuri nyt on uudet koomikot: Esimerkiksi Lucas Simonsson ja I just want to be cool ja Random making movies. Täällä arjen ongelmat kutistetaan kuittaamalla ne kevyesti tai tekemällä niistä huumoria tai cringeä. Kuin reilu taputus olalle. En tiedä, onko se surullista vai vaan tyypillistä miehille, mutta jotakin täytyy tapahtua.

Ehkä nyt on sinun vuorosi?

Emanuel Karlsten
Toimittaja ja neuvonantaja, digitaalinen media