Stayhard - Brand Portrait Peak performance
Ostoskori
PEAK PERFORMANCE

Intohimoa yksityiskohtia myöten

Se, että yrityksen taustalla on arvopohja ja sen toimintaa ohjaavat johtosanat, on nykyään yhtä itsestään selvää kuin se, että kahvihuoneesta löytyy tuoretta kahvia. Sen sijaan se, että sekä tuotteet että työntekijät ovat sopusoinnussa hienojen sanojen kanssa, ei ole aina yhtä itsestään selvää. Joskus johtoajatukset ovat vain kasa kirjaimia tai kick off -tilaisuudessa lausuttuja sanoja. Näin ei ole Peak Performancella. Stayhard sopi tapaamisen tämän innostuneen joukon kanssa.

Teksti: Pål Johansson



Yrityksen lämpimän yhteenkuuluvuuden ja intohimoisen suhtautumisen työhön voi aavistaa jo noustuaan ylös Peak Performancen pääkonttorin portaat Frihamnenissa Tukholmassa. Nämä kaksi tärkeää tukipilaria ja voittamisen halu muodostavat yrityksen DNA:n pohjan. Tunnetta on vaikea määritellä, mutta sen voi aistia kaikkialla tutustuessamme vanhaan varastorakennukseen rakennettuihin tiloihin. Ilmapiiri on kauttaaltaan ystävällinen ja saa meidät tuntemaan itsemme tervetulleeksi, ja jo hetken kuluttua tunnemme kuuluvamme joukkoon.

Ilmava toimisto sijaitsee makasiinissa 1, johon varastoitiin aikoinaan pääkaupunkiin saapuvat ja sieltä lähtevät tavarat. Tänne on koottu yrityksen kaikki hallinnolliset osat ja täällä suunnitellaan kaikki mallistot. Toimistossa on monta kerrosta, ja sen taustalla on vilkas kulkuväylä satamaan. Toisen puolen ikkunoista aukeaa toisenlainen kasvunäkymä. Norra Djurgårdsstadenin Värtahamneniin syntyy muutaman vuoden sisällä tuhansia uusia asuntoja ja työpaikkoja. Rakennustyömaan valtavat sorakasat vievät haaveilijan ajatukset Jämtlannin rinteisiin ja Peak Performancen omaan tarinaan. Kaikki tapahtui melko vauhdikkaasti 1980-luvun lopussa, kun yritys otti ensimmäiset askeleensa Åre-tunturin kotirinteiltä.





Alussa vuonna 1986 Peak oli ensisijaisesti lasketteluhenkisten ihmisten tuotemerkki. Kolme perustajaa, Stefan Engström, Peter Blom ja Christer Mårtensson, olivat omistautuneita laskettelulle ja halusivat luoda laadukkaita vaatteita, joissa yhdistyisi huippuluokan toiminnallisuus ja yksinkertainen mutta näyttävä muotoilu. Samassa tahdissa kun yhä useammat kyllästyivät 80-luvun pastellivärisiin kertakäyttötuotteisiin kasvoi myös laadukkaiden ja aitojen tuotemerkkien kysyntä. Peak Performance, jonka tuotteet tarjosivat juuri tätä aitoutta, sopii tilanteeseen kuin hansikas käteen.

Postimyyntikuvasto ja oma myymälä Åressa saivat pian seurakseen useita jälleenmyyjiä ja eri puolella maata sijaitsevia omia myymälöitä. Kuvasto oli käytännöllinen mittapuu, joka saattoi ratkaista seuraavan myymälän sijainnin ja ohjata vaatteiden jakelua myymälöiden kesken. Peak Performance -vaatteista tuli yhä tavallisempi näky sekä laskettelurinteissä että kaupunkien kaduilla, ja logo hitsautui ikuisiksi ajoiksi pohjoismaalaisten tajuntaan. Vaatteista tuli laadun, toiminnallisuuden ja intohimon symboleita – aivan kuten perustajat halusivatkin. Vaatteita, jotka helpottavat aktiivista elämää.



Seuraamme muodinluojia ja saamme kutsun heidän kotipesäänsä, kerrosta ylempänä sijaitsevaan designkerrokseen, keskustelemaan siitä, miten valikoima ja mallistot ovat kasvaneet samassa tahdissa kysynnän kanssa ja miten vanhaa sulkapäistä intiaania kuvaavaa logoa on päivitetty. Miten laskettelusegmentti on saanut rinnalleen naisten, miesten ja lasten casual-, active-, golf-, essentials- ja ecquipment-mallistoja. Materiaalit, värit ja mallit ovat kehittyneet ja vaihtuneet, mutta kunnianhimo ja arvopohja ovat pysyneet koko ajan samana. Kestävyysajattelu on ollut alusta asti osa uusien mallistojen kehitystä, mutta on nykyään entistäkin merkittävämmässä roolissa.

– On todella hienoa, että näemme kaupungilla yhä vuodelta 1986 peräisin olevia takkejamme. Se on todistus siitä, että teemme hyvää työtä ja tuotamme pitkään kestäviä vaatteita. Kestävyysajattelun ylläpito on vaativa haaste, sanoo Anders, Peak Performancen suunnittelija.

Kollega ja designmanager Sofia jatkaa: – Vaateyrityksenä meidän tulee olla varpaillamme aivan toisella tavalla kuin aikaisemmin. Kilpailu on kovempaa, kuluttajat ovat tiedostavampia ja tiedämme, että ala on monella tapaa ympäristön vihollinen. Mutta vaateteollisuudessa kuohuu ja kehitys menee koko ajan eteenpäin, joten lähivuosina tulee tapahtumaan paljon jännittäviä asioita. On erittäin innostavaa saada olla mukana viemässä tätä muutosprosessia eteenpäin.



Innovaatioon ja kestävään kehitykseen keskittyminen on luonnollinen osa suunnittelijatiimin ja koko yrityksen arkea, ja he etsivät koko ajan uusia materiaaleja ja fiksuja mahdollisuuksia. Peak Performance tekee yhteistyötä monien organisaatioiden kanssa ja työskentelee aktiivisesti toimittajien ja saman alan kollegoiden kanssa saadakseen aikaan muutoksen ja vähentääkseen ympäristövaikutuksia. Yrityksen kestävän kehityksen vastaava Åsa on käyttänyt viime vuosina lukemattomia tunteja tuotteiden elinkaaren pidentämiseen. – Meidän tulee ymmärtää, että maapallon resurssit ovat rajalliset ja että niitä tulee käyttää mahdollisimman kestävällä tavalla. Kyseessä voi olla mitä vain aina valmistusvaiheen vähäisemmästä veden ja kemikaalien käytöstä fiksumpiin kuljetuksiin ja kierrätettäviin, hajoaviin materiaaleihin. Viimeksi mainittua tutkitaan todella paljon, ja luulen, että alan tulee tehdä entistä tiiviimpää yhteistyötä yliopistojen ja tutkijoiden kanssa pysyäkseen kehityksen etulinjassa. Olen vakuuttunut, että näemme muutaman vuoden kuluessa sellaisista materiaaleista valmistettuja vaatteita, joita emme olisi koskaan voineet kuvitella. Niitä voivat olla vaikka elintarviketuotannon ylijäämät.

Peak Performancella on vielä jonkin verran matkaa vaatteidensa kierrätykseen, mutta he tekevät kovasti työitä pidentääkseen vaatteiden käyttöikää. Tutkimusten mukaan se, että käytät tuotetta 60 kertaa 30 kerran sijaan, puolittaa takin ympäristövaikutuksen. Osana tätä he tekevät yhteistyötä useiden räätäleiden ja ompelijoiden kanssa. Räätälit ja ompelijat korjaavat asiakkaiden rikkinäisiä vaatteita, ja vuodessa tehdään yli 4500 korjausta. – Tarjosimme jo varhain asiakkaillemme korjauspalveluita, jotka ovat jäsenillemme maksuttomia. Lähetämme rikkoutuneen takkisi ompelijalle, joka korjaa sen uudenveroiseksi aiemmista mallistoista säästettyjen kankaiden ja nappien avulla. Näin pidennämme vaatteen käyttöikää, ja asiakkaamme saavat pukeutua lempitakkeihinsa vielä useiden vuosien ajan.



Täytämme kahvikupit ja jatkamme keskustelua Peak Performancen aktiivisesta kestävyystyöstä ja alalla käynnissä olevasta suuresta muutoksesta. Åsa ja suunnittelutiimi ovat vakuuttuneita siitä, että tämä on vasta alkua ja että lähivuosina tulee tapahtumaan paljon. Nuoren sukupolven vähäisempi kulutus, suurempi ympäristötietoisuus ja kasvanut kiinnostus vintagea kohtaan vaatii yrityksiltä luovia ratkaisuja.

Peak Performancella kasvu ei koskaan tapahdu laadun tai kestävyyden kustannuksella. Tavoitteena on saada leveämpi kohderyhmä ja olla aktiivinen yhä useammilla markkinoilla, mutta Åsa uskoo silti, että asiakkaat tulevat niiltä segmenteiltä, jotka eivät voi tarjota kestäviä tuotteita ja ratkaisuja. Hän uskoo myös, että Peak Performance pystyy kymmenen vuoden päästä tarjoamaan paljon erilaisia myymälöihin liittyviä palveluratkaisuja. – Niitä voivat olla esimerkiksi harvoin käytettävien vaatteiden vuokraaminen ja second hand -alustat, joilla joko yritys tai yksityishenkilöt myyvät tuotteitaan. Uskon, että kaikilta menestystä havittelevilta yrityksiltä tullaan vaatimaan luovuutta ja uudenlaista ajattelua.

Intohimo, yhteenkuuluvuus ja voittamisen halu, yrityksen kolmas johtosana, takaavat onnistumisen. Muita mahdollisuuksia ei ole. – Kaikki työntekijämme ovat kilpailuhenkisiä ja suhtautuvat innolla työhönsä. Kaikki ovat uskomattoman omistautuneita työlleen riippumatta siitä, onko kyseessä työtehtävä, jalkapallo-ottelu tai muu tiimiaktiviteetti. Silloin kilpailuhenkisyys nostaa päätään ja ihmiset ovat täysillä mukana, sanoo Sofia nauraen.

Ja mikä olisikaan parempi tapa saada loppuannos yrityksen johtosanoista, kuin käynti Peak Performancen omalla Boxen-kuntosalilla? Täällä työntekijät treenaavat itsekseen tai halutessaan yhdessä työkavereidensa kanssa. Tänään ohjelmassa on kuntopiiri, jonka on suunnitellut customer service -työntekijä Filip – ja me olemme tietenkin myös mukana. Saamme mukaamme kannustavia huutoja ja powerbar-tangot ja lähdemme kuntosalille. 35 minuutin intensiivisen, kannustavan ja fantastisen hauskan treenin jälkeen poistumme pääkonttorista tärisevin jaloin ja hymy huulillamme. Emme ehkä päässeet omassa treenissämme aivan huipulle, mutta saimme ehdottomasti tuntea olevamme osa intohimoista yhteenkuuluvuutta.

See all from Peak Performance